Monday, May 7, 2012

cerita 4

ADDDUUUHHHH! hujan lagi,...sejjuuuukkkk...!!
Aku  makan nasi lemak dengan secawan milo panas sambil main FB ,...aduuhhh sioknya,....
Tapi ada setengah orang mengatakan sekirannya hujan mereka inda dapat keluar main,jalan-jalan ,main internet ,asyik lost connection ...hehe :D.(tapi apa yang mereka cakap tu kadang2x benar,..aku pun masa hujan buka internet,...tiba-tiba No SERVICE....:p)
Tapi kita sendiri pun perlu tahu,....sekirnnya hujan nada,...pasti kemaraulah dunia ni ,....dan sentiasa panassss  Apa yang akan kita lakukan sekirannya dunia ni menjadi panaaasss?(nasib baik kita ni bukan di Arab Saudi,bersyukurlah....mun inda...)
Alam semula jadi pun memerlukan hujan,...apalagi kita,..
Tapi kadang-2x kalau hujan inda berhenti,....alamak banjir lah satu kampung,...
Aku pun pernah mengalami 3 kali banjir di rumah saya,...
pertama ia berlaku waktu petang,...masa tu adik saya mahu pegi extra class,...tiba-tiba kakak saya teriak,....saya dan adik saya pun terkejut,...kakak menyuruh kami melihat keluar,....rupa-rupanya,...air telah masuk ke beranda rumah kami,...kami pun bergeges menelepon ibu,...kata ibu jalan masuk kekampung kami pun memgalami banjir,...ibu berpesen memyuruh kami mengangkat barang-2x ke tempat yang tinggi,...kami pun bergegas memgangkat barang kami ke tempat yg tinggi,..kami melihat kebun kami,...ia seperti rumah kami dikelilingi oleh air,...kami hanya dapat melihat sepohon pokok rambutan,...hehe:P....dalam masa 40 minit air semakin meningkat dan masuk ke ruang tamu rumah saya,.. saya dan kakak bergeges mengunakan tong-2x utk membuang air yang telah masuk ke dalam rumah utk dibuang ke luar,....dalam masa 4 jam,air pun telah surut,...tetapi kami terpaksa membersihkan pasir dan kekotaran yang melekat di lantai ,dinding,...nasib baik kami inda perlu pakai perahu,....
Yang kedua is berlaku semasa kami sekeluarga baru balik dari limbang,...pada masa tu,hujan turun dengan lebat,...kami sangat terkejut sewaktu melihat rumah kami dikelilinhi oleh air,...kami melihat sungai yang berada di depan rumah kami,...kami sangat terkejut melihat air sungai semakin tingi dan tinggi,....apabila kami membuka pintu rumah kami,...kami mendapat lagi kejutan iaitu,....pili di dapur pecah,....kami hanyalah dapt mengangkat benda yang berada dilantai naik ke tempat yg tinggi,....pukul 10 malam air semakin surut,....akhirnya kami sekeluarga terpaksa membersihkan benda yang kotor yang melekat di lantai,...
kali ketiga ia berlaku semasa pukul 12.00 malam ,...pada pukul 11.oo malam ,..hujan turun dengan lebat,...tiba-tiba kakak memanggil saya utk bangun,....saya berasa sangat terkejut apabila kaki saya menjejak ke lantai,...kaki saya berasa sangat sejuk,...apabila saya terpandang ke lantai ,...saya melihat banyak air disekeliling bilik saya,....apabila saya keluar dari bilik saya melihat ibu,ayah,kakak dan adik saya bertukus lumus mengeluarkan air keluar,...apabila ibu terpandang saya yang baru keluar,...ibu memyuryh saya memgangkat barang0barang ke tempat yg tinggi,...pukul 4 malam,air pun semakin surut,...akhirnya,....

Sudah baca Harap balas ye. Love you more.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
free counters