Sunday, November 25, 2012

School trip: Hari terbuka –pameran binatang exotic di SM Sufri



19 November 12:

Sudah lama tidak buat entry. Hari ni baru ada peluang buka blog setelah seharian melawat SM Sufri. Pasal apa saya dan kawan-kawan saya pergi ke sekolah tu?. Pasalnya, SM Sufri membuat hari terbuka –pameran binatang exotic. Masa nak ke sekolah tu, dalam fikiran saya fikir kita hanya ke sana lihat binatan je. Siapa sangka sambil saya pergi melawat binatang, saya dapat berpeluang cuba permainan setiap subject. Tidak faham kan? Maksudnya setiap subject ada permainannya, macam subject BM tadi pun. Permainannya senang je, ambil satu telur diantara banyak telur. Dalam telur tu ada soalan, kalau dapat jawab soalan yang disediakan, kamu dapat pilih hadiahnya. Tapir ada subject yang tidal ada permainannya. Contoh subject science room 1 tadi pun, hanya dapat lihat pamerannya tadi. Contoh pasal gigi, animal , serangga, burung dan banyak lagi tapi tidak ingat lah^W^.

Masa saya dan kawan-kawan saya sampai, kami diarahkan oleh pelajar-pelajar SM Sufri yang jadi guide saya dan kawan-kawan. Mereka memberi kami ‘buah tangan’ mungkin sebagai tanda terima kasih kerana sudi datang ke sekolah mereka. Barangkali bah. Mula-mula kami dengar kata-kata aluan dari guru besar SM Sufri. Lepas tu saya dapta melihat beberapa penari menarik lepas tu diikuti oleh berapa buah kelas yang menyanyi Do Re Mi Fa So La..’. Selepas selesainya permulaan acara, guide  SM Sufri mencadangkan pelajar dari sekolah saya dibahagikan kepada dua pasalnya kami ni terlalu ramai. Tapi bagi saya kami ni bukanya ramai dan saya lebih suka kalau kami sau kelas ni bersama-sama. Baru tah seronok dan jadikan memories yang terakhir :C.


Selepas tu guide dari SM Sufri membawa kami dari satu kelas ke satu kelas. Dari kelas m.i.b, bm, maths, sci pameran dan experiment dan baru lah saya berpeluang melihat pameran exotic tu. Masa mula-mula masuk kami semua dicop oleh cikgu SM Sufri ditangan bagi memudahkan pihak sekolah tahu siapa yang sudah berbayar. Kalau nak ihat binatang mestilah berbayar, tak boleh terus masuk je. Silap-silap kena tarik keluar karang. Masa mula-mula masuk dah naik takut ihat binatang yang seram. Macam abah-labah, ular, dan sebagainya. Yang lebih saya minat melihat ialah burun kakak tua atau pun parrot. Walaupun burungnya suka gigi tangan saya tapi memang jadi pengalaman pertama dapat penggang belakang burung. Saya juga teriak kerana ketakutan apabila kawan saya bagi saya ular. Siapa juga yang tidak takut. Walaupun ular tu jinak-jinak ayam, tapi perasaan takut saya tidak dapat disembunyikan. Teriaklah juga, hehe:D
Saya juga gembira sangat kerana dapat berjumpa dengan teman saya, Najima setelah 2 tahun. Memang saya gembira sangat pasalnya tujuan saya pergi ke SM Sufri ada dua. Satu pergi lihat binatang dan kedua kalau nasib baik harap-harap dapat jumpa kawan saya. Akhirnya kami pun terjumpalah.


Akhirnya kami dibawa oleh guide SM Sufri untuk ke kantin sekolah mereka untuk berehat setelah seharian berjalan mengelilingi sekolah mereka. Saya hanya sempat beli minuman blackcurrant dan burger pasalnya kami hanya dapat berehat 15 min je. Semasa kami mahu berjalan mengelilingi tiba-tiba kami terdengar suara orang menyanyi, merdu! Rupanya suara tu datang dari dewan sekolah mereka. Tidak tahulah kalau benar tempat tu dipanggil ‘dewan’. Tapi bagi saya tempat tu macam dewan. Kami pun duduk dan  mendengar 2 buat lagu yang disediahkan. Selepas selesainya , kami pun keluar dan saya dapati sekolah tu menyediankan acara performance diantara pelajar SM Sufri. Saya hanya dapat lihat sedikit acara iaitu menari. Lepas tu saya sibuk ‘membeli belah’. Saya beli keychain untuk kawan –kawan saya seorang satu iaitu Qiqah, Fazirah, Abiel, Rabi’ee dan 3 keychain untuk saya sendiri.

Semasa kami semua nak balik, cikgu discipline yang jadi cikgi pengawas kami menadanan kami harus  bergambar bersama dengan guide SM Sufri yang sudi melayan kami semua. Akhirnya semua yang membawa kamera hari ni , semuanya diserahkan kepada cikgu discipline yang akan mengambarkan. Saya sempat juga berterima kasih kepada kakak –kakak ( guide) tu :D
































































Sudah baca Harap balas ye. Love you more.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
free counters