Monday, November 9, 2015

Novel terbitan penulisan2u oktober 2015



Tajuk: Sayang, Anak Mak!
Penulis: Nojie
Penerbit: Penulisan2u
ISBN: 978-967-0567-91-4
Terbitan : Oktober 2015

“Patutnya abah bersyukur sebab Amani tak habiskan masa dengan teman lelaki. Bercouple tu kan haram.” – AMANI.

Amani menggelabah dengan permintaan karut Encik Bakarudin. Permintaan itu tak pernah dibuat dek abah orang lain. Nak kenalkan macam mana, kalau Amani tak ada teman lelaki? Yalah, Amani ni perempuan jenis kasar, berani dan hobinya pula merempit. Sudahnya, dilantik anak mak itu sebagai hero untuk drama sebabak pakwe makwe yang akan diarahkan dan dilakonkan sendiri.

“Saya kan ada? Saya boleh kahwin dengan Amani!” – HAFIEY.

Dek lafaz janji spontan Hafiey, drama sebabak pakwe-makwe dengan Amani sudah menjadi realiti yang tiada tamat tempoh. Mereka berdua diikat dalam ikatan yang direstui oleh keluarga sampai hujung nyawa, walaupun perkahwinan tiada rasa cinta. Malam pertama, Hafiey dah kena denda. Itu la! Siapa suruh memandai yang bukan-bukan dengan Amani, anak si askar pencen tu. 

Anak mak bukan sebarang anak mak. Anak mak ni berani mengakui perasaan sendiri. Tak seperti lelaki lain kat luar sana. Hafiey mengaku suka dan sayang kepada Amani. Tapi, apabila masuk soalan seterusnya, anak mak ni dah jadi bingung sekejap.

“Kau cintakan aku?” – AMANI.
“Cinta. Apa maksudnya, ya? Mak tak pernah ajar pulak pasal cinta.” – HAFIEY.

Apabila Hafiey melancarkan kempen memikat, Amani dah menggelabah. Senyuman Hafiey dirasakan lagi manis daripada gula. Risau! Kalau dibiarkan, Amani pasti akan terkena penyakit diabetes cinta Si Hafiey. Tapi, Hafiey tak pernah mengalah. Dia menantu askar pencen. Jadi, harus la berjuang sebelum mengaku kalah!

Baru saja perasaan cinta hendak berputik, rumah tangga mereka diuji. Muncul pula Fatin a.k.a kekasih Harraz dalam misi merebut semula Hafiey yang sepatutnya menjadi miliknya. Bercinta dengan si abang, tetapi dalam hatinya hanya ada si adik.

Mampukah cinta Hafiey dan Amani yang baru berputik itu melawan anasir luar yang mahu merosakkan rumah tangga mereka? Bolehkah rumah tangga dibina bertahan, andai dalam hati ada rasa curiga terhadap keikhlasan pasangan?


Tajuk: Bukan Tak Suka 
Penulis: Ilmar Imia
Penerbit: Penulisan2u
ISBN: 978-967-0567-90-7
Terbitan : Oktober 2015

ELFIRA, si gadis santai dan selalu ceria. Namun, moodnya jadi tak menentu tatkala terpaksa berpasangan dengan DANISH, si studen repeater, untuk assignment kali ini. Bermacam-macam yang buruk dia dengar tentang lelaki itu. Tak datang kelas, pendiam dan sebagainya. Memang tak ngamlah dengan dia.

“Berilah nombor telefon, mak tiri.” - Danish
“Eee, suka-suka hati aje panggil orang mak tiri. Sejak bila pula saya kahwin dengan ayah awak?” - Elfira

Lantaran sikap Elfira yang gemar marah-marah dan garang, Danish sering memanggilnya dengan panggilan ‘mak tiri’. Pada mulanya Elfira tidak menyukai panggilan itu tetapi lama-kelamaan dia mula merasakan itu satu panggilan manja buatnya. Sikap Danish yang sentiasa tenang membuatkan dia mula berasa selesa apabila bersama dengan lelaki itu. 

Saat hati mula berbunga-bunga cinta, Elfira mengambil keputusan untuk menjauhi Danish kerana dia yakin Danish sudah berpunya. Elfira sanggup menukar partner tugasannya dengan ANZALNA, sahabat baiknya, semata-mata untuk melupakan perasaannya itu.

Anzalna, si gadis cantik persis Neelofa yang menjadi pujaan ramai lelaki sehinggakan dia tidak suka ada orang yang lebih daripada dia terutamanya Elfira. Sungguh dia dengki dengan segala yang berkaitan dengan Elfira termasuklah Danish. Anzalna sanggup lakukan apa sahaja asalkan Danish menjadi miliknya. Anzalna juga tegar menyatakan kepada Danish bahawa Elfira sudah bertunang walaupun perkara itu tidak pernah berlaku.

“Kenapa awak bersusah payah ambil hati ibu dan keluarga saya? Mungkin awak boleh mengaburi mata ibu dan keluarga saya tapi bukan saya.” - Danish 

“Apa yang awak cakapkan ni? Saya tak faham. Saya tak ada niat apa-apa pun.” - Anzalna

“Saya tahu awak faham maksud saya. Walau apa pun niat awak, saya harap awak lupakanlah. Saya tak ada hati kepada awak. Hati saya dah ada seseorang.” - Danish

Apa motif Anzalna yang sebenarnya dalam menambat hati Danish? Bagaimana pula perasaan Elfira apabila mendapat tahu yang Anzalna cuba memikat hati Danish? Dan siapa dalam hati Danish? Semuanya terjawab dalam Bukan Tak Suka.



Sudah baca Harap balas ye. Love you more.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...