Friday, November 22, 2013

Mitos vs Fakta : Petua kecantikan

Semperna syawal yang bakal tiba ni pasti ramai gadis-gadis di luar sana cuba untuk tampak cantik dan sihat bukan ?

Jadi, pasti kamu mempunyai amalan penjagaan muka yang tersendiri kan ?

Namun, tahukah kamu tak semua amalan yang kamu ikut tu sebenarnya betul.kadangkala, ada mitos dan kepercayaan yang belum sahih kebenarannya. Jadi jom kita selongkar apakah mitos yang sering kita ikut dan apakah sebenarnya fakta yang terselindung.

-  MITOS : Ubat gigi dapat menghilangkan jerawat.
-  FAKTA : Ubat gigi sebenarnya mengandungi menthol yang bersifat mengurangi radang pada jerawat, tapibukan menghilangkan jerawat. Maksudnya tak adalah rasa sakit sangat jika jerawat tu semakin membesar. Jadi, jerawat tetap perlu dihilangkan dengan menggunakan ubat jerawat.

-  MITOS : Air sejuk atau ais baik untuk mengecilkan pori muka.
-  FAKTA : Ketika kita membasuh muka dengan air sejuk, pori akan mengecil secara automatik. Begitu juga ketika kita basuh dengan air suam akan terbuka. Namun, keadaan tersebut sebenarnya hanya terjadi dalam beberapa saat sahaja. Jadi, lakukanlah rawatan muka secara teratur dan gunakan masker atau scrub untuk membantu mengangkat sel kulit mati supaya wajah lembut dan cerah.

-  MITOS : Menyikat rambut sekerap mungkin akan membuatkan rambut kita sihat.
-  FAKTA : Hati-hati menyikat rambut secara kerap. Ia akan menyebabkan rambut kamu mudah putus dan kulit kepala berpotensi untuk lebih berminyak. Rambut akan jadi tidak kuat dan boleh menyebabkan rambut mudah gugur.

-  MITOS : Menjilat bibir untuk mengekalkan kelembapan
-  FAKTA : Air liur mengandungi kelenjar atau enzim yang bukan berfungsi untuk melembapkan bibir, malah menjadikan ia semakin dan semakin kering. Lapisan bibir kering akan mudah terkoyak dan berpotensi melukakan bibir kamu.

-  MITOS : Menambahkan salitan lipstick secara berulangan sangat praktikal
-  FAKTA : Biasakan membersihkan bibir terdahulu sebelum mencalit lipstick yang baru, terutamanya kalau dalam keadaan di pakai terlalu lama. Calitan yang pertama berupaya tercemar dengan habuk, debu dan sisa-sisa makanan. Jika tidak di cuci dengan sempurna, bakteria akan berkumpul dan bibir berisiko untuk terkena penyakit.


SHARING IS CARING 
SUMBER: REMAJA 

Sudah baca Harap balas ye. Love you more.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...